Nyheder
Toyo Tires dækfølsomheds-teknologikoncept
23. apr. 2020
Toyo Tire Corporation (Hovedkvarter: Itami City, Hyogo Prefecture: Præsident og administrerende direktør: Takashi Shimizu, i det følgende "Toyo Tire") annoncerede, at det har udviklet en dækfølsomhedsteknologi, der visualiserer dækkets ydeevne, mens du kører i realtid ved hjælp af AI og digitale teknologier til at detektere information om dækforholdene inklusive dækslitage og belastning og vejtilstand, der ændres på grund af vejr og andet.
Når et mobilitetssamfund står over for en CASE-alder1 , er dæk til bilindustrien nødt til at få mere intelligente informations- og kommunikationsfunktioner, tilbyde forbedret præcision og driftsstyring til køretøjskontrol og give oplysninger til støtte for vedligeholdelse. Som kerneteknologi for at opnå dette går Toyo Tire fremad med konceptet om at skabe ny merværdi ved at udvikle sensorteknologi. Dæk er den eneste del af en bil, der er i kontakt med vejbelægningen. Således viser det sig, at Toyo Dæk er nyttigt til at indtage forskellige data fra dækkene, der bruger sig selv som en enhed.
1CASE er et forkortelse for Connected/Autonomous/Shared&Service/Electric. Dette forkortelse afspejler fire større trends, der udgør status for ændringer i bilindustrien.
Toyo Tire har udviklet en sensorteknologi, hvor sensorer er knyttet til dækkene for at opdage vejforholdene under kørsel og dækkets tilstand. Denne teknologi estimerer grænse for dækpræstation (vejgreb) via sofistikeret matematisk behandling af matrix med indhentede oplysninger.I overensstemmelse med dette vil denne teknologi gøre det muligt at registrere og visualisere data for at undersøge, om omfanget af ydeevne og dækstyrke², der udøves under kørsel til anmodningsniveau for at håndtere faktiske vejforhold, som køretøjet kører på.
²Faktisk dækpræstation (Toyo Tires unikke betegnelse) estimat baseret på lufttryk, temperatur, vejoverfladedetektion, belastning, friktionsslitage og data om uregelmæssigheder fra en bils dæk.
Skulle teknologien på denne måde være i stand til at få dæk til at fungere som en informationsindsamlingsenhed, anvende de opnåede data og opdage begrænsning for dækpræstation samt den aktuelle præstation i realtid for individuelle køretøjer. Dette kan potentielt knyttes til køretøjet for at bidrage til opnåelsen af højere præcision i kørselsstabilitet og understøttelse for at undgå farer på vejen. Toyo Tire planlægger at gå videre med åben innovation for at integrere denne dækfølsomhedsteknologi, de har bygget med forskellige eksterne detekteringer og andre teknologier for at bidrage til yderligere fremskridt inden for mobilitet.
Teknologi til at detektere dækstyrken
Konceptet med Toyo Tyres dækfølsomhedsteknologi er at tjene som en baseteknologi, der bidrager til kørsel med høj præcision, herunder sikkerhed ved, at dæk fungerer som en informationsindsamlingsenhed. Yderligere udtrækker vores teknologi endvidere “præstation krævet af dæk til adressering af vejoverfladeforholdene under kørsel” og “den faktiske ydelse, der udøves under kørsel”, baseret på de opsamlede oplysninger. Det vil være muligt at beregne denne dækpræstation ved at etablere en estimeringsmodel for dækkraft, der tilnærmer output i form af dækkraft ved at indtaste de oplysninger, der er erhvervet fra sensorer, der er knyttet til dækkene, i denne model. Virksomheden planlægger at forbinde dette med køretøjet ved at kombinere dækkraftestimeringsmodellen med andre enheder i køretøjet. Denne estimeringsmodel for dækkraft er opbygget ved hjælp af dataanalyse og AI, der ligner de teknologier, der genkender, behandler og reagerer på stemmer eller billeder, inklusive smartphones. Dette blev etableret i partnerskab med SAS Institute Japan³.
³³Ledende virksomhed inden for analyse til implementering af introduktionen af avancerede IoT-løsninger og anvendelse af AI-teknologi i en lang række industrier via innovativ software og tjenester https://www.sas.com/ja_jp/home.html)
Dækkraft-estimeringsmodel
For at bygge dækkraft-estimeringsmodellen, der bruger dataanalyse og AI, brugte vi træningsdata opnået ved at synkronisere dæksensorerne med forskellige måleenheder, der er knyttet til køretøjet og dets dæk/hjul. Efter at have opnået POC (Proof of concept), bekræftede vi mulighederne for denne model, indsamlede træningsdatasæt under forskellige betingelser, gentagne forsøg og fejl på læringsmetoder og fortsatte med udviklingen.
På nuværende tidspunkt har vi med succes brugt denne model til at estimere og detektere dækkraften på vores testbane. Toyo Tire indsamler i øjeblikket data om dækkraften i realtid ved hjælp af sensorer monteret på faktiske køretøjer under kørsel på offentlige veje. Opnåelsen af denne teknologi vil ikke kun bidrage til sikkerheden i mobilitet, men udvide potentialet ved at skabe ny merværdi ved at registrere, hvordan dæk bruges. Virksomhedens mål er ikke blot at få data ved hjælp af sensorer. Som dækproducent sigter Toyo Dæk at understøtte sikkerheden ved mobilitet med dens dækpræstations-detekteringsteknologi, som er virksomhedens sensorteknologikoncept, samtidig med at den udvider mulighederne som en ny forretningsmodel.
Ryg-mod-ryg-sejr SCORE Trophy Truck-mesterskaber
Alan Ampudia henter titlen hjem 2024
Sejr i Legends-klassen i Baja1000 2024
En samlet tredjeplads til 71årige Gustavo Vildosol
Finale på podiet for NLS-mesterskaberne
NLS-vindere 2024 på en andenplads i slutrunden
Open Country-dæk-konkurrence Baja 100
Afgør SCORE Desert-verdensmesterskab
Verdenspremiere på SEMA 2024
26 konceptbiler afsløret på Toyo Tires Treadpass
Mesterskabet i SP10-klassen afgjort tidligt ved NLS 2024
Mesterskaberne i SP10-klassen ved NLS 2024 afgjort
Sejr ved Rallye Maroc
Stock-klassen og Open Auto-klasse-sejr til teamet
NLS 2024 Klassesejr i konkurrencen
SP10-titlen kunne blive afgjort denne weekend.
Proxes-dæk OE på den nye Mazda CX-80
Proxes Sport-dæk sat på en ny SUV