Søg
Dæksøgemaskine Forhandlersøgning

Nyheder

Klassesejr i Dakar 2025

21. jan. 2025

Toyo Tires har støttet Team Land Cruiser Toyota Auto Body (TLC), der har vundet kategorien produktionskøretøjer i Dakar 2025. TLC, er rallyteam fra Toyota Auto Body Co., Ltd., har nu vundet produktionsklassen for 12. gang i træk.

Teamet deltog i Dakar Rally 2025, der blev afholdt i Saudiarabien fra 3. - 17. Januar i en Toyota Land Cruiser GR300 SPORT udstyret med Toyo Tires’ Open Country M/TR-dæk. Open Country-dækkene, der er en del af SUV- og pickup-dæk-familien, er fremstillet ved brug af bæredygtige materialer.

Miura's Land Cruiser 300 GR SPORT

Team Land Cruiser Toyota Auto Body kan fejre 12 sejre i træk

Ved at udnytte teknologien og erfaringen med terrængående motorløb, som de har dyrket sammen med TLC, har Toyo Tires udviklet og leveret "Open Country M/TR (Dakar Rally 2025-specifikationer) til teamets to konkurrencebiler Land Cruiser 300 GR SPORT. Dette produkt forbedrer køreegenskaberne på ujævne vejoverflader såsom stenede områder og ørkener, mens de også bruger bæredygtige materialer i 55 % af dens samlede vægt og dermed nedbringe dens miljøpåvirkning.

Løbet i dette års udgave af Dakar Rally startede fra Bisha i den sydvestlige del af Saudiarabien, og sluttede i Shubaytah østpå. Løbet består af 12 særlige etaper (konkurrenceafsnit) med forbindelse imellem. Konkurrencedeltagerne skal rejse er samlet afstand på ca. 7400 km, herunder lange stejle sandklitter, der stiller krav til både biler og dæk. Imidlertid understøtter er den stærke ydeevne i Open Country M/TR-dækkene førerne i begge TLC-køretøjer, der er i stand til at gennemføre løbet.

Akira Miura, med hans navigator, Jean Michel Polata, indtog førstepladsen i produktionskategorien og gav TLC deres 12. Sejr i træk i den klasse. Team-kammeraterne Ronald Basso og Jean Pierre Garcin gennemførte også det udfordrende løb og indtog en andenplads i klassen.

■ Kommentar fra Akira Miura
- Denne begivenhed siges at være den hårdeste i historien og den viste sig at være lige så svær, som rygterne fortalte. Der var tidspunkter, hvor jeg kom til at tænke på,. At det kunne være umuligt at afslutte løbet med en produktionsbil, men Open Country-dækkene bragte altid bilen fremad. Dette dæk giver ikke kun ydeevne, men integrerer også bilen og menneskets sanser, som fik mig til at tro på Land Cruiseren og satte mig i stand til at stræbe efter mållinjen, uden at give op til den bitre ende. Jeg er taknemmelig for den opmuntrende support fra Open Country-fans og alle, der er involveret i produktionen.

■Kommentar fra Yuji Kakutani (Direktør hos TLC)
- Dette års konkurrence var også meget vanskelig. I den første halvdel af konkurrencen taklede vi etaper med bump på størrelse med milepæle og skarpe sten under sandet, og i den anden halvdel måtte vi overkomme en af verdens største sandklitter, der rejste sig som en mur og strækker sig 15 km i bredden. Jeg tror vi var i stand til at overvinde så barske forhold takket være holdets rolige håndtering og den stærke støtte fra Open Country-dækkene. Som resultat af det var vi i stand til at opnå en sejr på en første- og andenplads i produktionsbilsafsnittet og vores 12. sejr i træk. Dette er takket være teamets fulde styrke og støtten fra alle. Mange tak.

Toyo Tires forbedrer ydeevnen ved at melde tilbage om erfaringen ved at deltage i terrængående racerløb, der afholdes i barske omgivelser i produktudviklingen af dækkene. Desuden stræber Toyo Tires efter at udvikle produkter og materialer, styrke teknologier, etablere teknologier til genanvendelse af produkter og materialer og udvikle materialer som alternativ til miljøfarlige stoffer for at gennemføre næste generations mobile samfund.

OPEN COUNTRY M/TR (Dakar Rally 2025-specifikation)

Dette produkt er en tunet udgave af Open Country M/TR, der passer på Land Cruiser 300 GR SPORT, den bil, som TLC konkurrerer med i Dakar Rallyet, og forbedrer dens køreegenskaber, slidstyrke og holdbarhed på barske vejoverflader som klippeområder og ørkener.

Desuden består 55 % af produktets samlede vægt af bæredygtige materialer.

Ligesom med konventionelle produkter bruger det butadiengummi og styrenbutadiengummi udvundet af biomasse*1, risavne-askesilikat, olie udvundet af planter, biobaseret polyesterfiber og genanvendt perlesnor. Udover at anvende genanvendt kønrøg udvundet af genbrugsdæk, bruger Dakar Rally 2025-specifikationen også kønrøg udvundet af pyrolyseolie.
*1: Udvundet af fornybare materialer så som planter

Seneste nyt