Søg
Dæksøgemaskine Forhandlersøgning

Korrekt dæktryk

Med det korrekte lufttryk fungerer dine dæk bedre, slides mindre og sparer brændstof. Det "korrekte" lufttryk til det originale udstyr eller dæk i samme størrelse er specificeret af køretøjsfabrikanten og kan være forskelligt på for- og bagdæk. Kontakt din Toyo-distributør eller -forhandler, hvis erstatningsdækene på dit køretøj ikke længere har samme størrelse som de originale dæk.

 
Hvor finder man det rigtige dæktryk til de originale dæk
 
Du finder det anbefalede tryk på et mærkat eller et klistermærke i dørkarmen, handskerummet eller i nærheden af benzindækslet. Hvis dit køretøj ikke har en mærkat, skal du kontrollere brugermanualen eller kontakte bilproducenten, dækproducenten eller din lokale dækforhandler. Dækmærkaten informerer dig om den maksimale køretøjsbelastning, det kolde dæktryk og dækstørrelsen, som det anbefales af bilproducenten.
 

 
Brug af en dæktrykmåler
 
Du kan ikke se, hvornår dækkene er lave eller har undertryk ved blot at kigge. Brug altid en nøjagtig dæktrykmåler til at aflæse dit dæktryk.

 
Hvornår skal man kontrollere dæktrykket
 
Kontrollér dæktrykket (inklusive reservehjul) mindst en gang om måneden og før hver langtur. Dæk skal kontrolleres, når de er kolde (før de har kørt en km). Hvis du skal køre over en kilometer for at få luft, skal du måle og registrere undertrykket for hvert dæk. Når du ankommer til servicestationen, skal du måle hvert dæks tryk igen, og hvis trykket er steget, skal du justere den nødvendige mængde ekstra luft. For eksempel, hvis koldtrykket skulle være 35PSI, det var 28PSI, og det aktuelle tryk er 33PSI, skal du pumpe de varme dæk op til 40PSI og kontrollere dem igen, når de er kolde.
 

 
Hvordan taber dæk trykket?
 
Dæk mister trykket naturligt i gennemtrængningsprocessen. Ændringer i udetemperatur kan påvirke hastigheden, når dækket mister luft. Denne ændring er mere udtalt i varmt vejr. Generelt vil et dæk miste en eller to kilo lufttryk pr. måned i køligt vejr eller endnu mere i varmt vejr. Husk, at undertryk er den største årsag til dækfejl, så kontroller regelmæssigt dæktrykket.
 

 
Andre tips
 

"Tøm" eller reducer ikke lufttrykket, når dækkene er varme. Det er normalt, at trykket opbygges som et resultat af kørslen.

Sørg for, at alle dækventiler og forlængelser er udstyret med ventilhætter med gummipakninger for at forhindre snavs og fugt. Få en ny ventilstammeenhed installeret, når et dæk udskiftes.

Undertryk eller overbelastning skaber overdreven varme og kan føre til dækfejl, hvilket kan resultere i skade på køretøj og/eller alvorlig personskade eller død.