Brændstofeffektivitet
En af de kræfter, der påvirker et motorkøretøjs brændstofeffektivitet, er dækkets rullemodstand. Valg af dæk med en høj brændstofeffektivitet giver dig flere kilometer i tanken og mindre CO2-udledninger.
Dette fænomen opstår, fordi et dæk deformeres, når det drejer, og det medfører et energitab i form af varme. Jo større deformation, desto højere er dækkets rullemodstand og følgelig desto mere brændstof kræves for at bevæge køretøjet fremad. Med andre ord betyder lavere rullemodstand lavere brændstofforbrug og derfor lavere køretøjsudledninger, herunder CO².
Den nye etiket viser forskellige grader af "rullemodstand", hvor klasse A er den mest "brændstofeffektive" og klasse G den dårligste. Den sorte pil (i dette tilfælde klasse B) ved siden af klassificeringen angiver produktets præstationsniveau. Klasse D bruges ikke til personbiler. Ethvert dæk, der ikke opfylder standarden for klasse C-klasse, kategoriseres som klasse E.
Forskellen mellem en klasse A og en klasse G kan betyde en reduktion i brændstofforbruget på op til 7,5%. For at sige det lige ud, kan valg af klasse-A-dæk i stedet for klasse G spare dig for 6 liter brændstof for hver 1000 kilometer.**
**Ved måling i henhold til testmetoderne beskrevet i forordning EC 1222/2009. Bremselængden kan variere afhængigt af kørselsforhold og andre påvirkningsfaktorer.
De viste mærkningsværdier er kun til illustrationsformål. Værdier for en bestemt dæklinje/-størrelse variere.