Søg
Dæksøgemaskine Forhandlersøgning

EU-mærkning

EU dækmærkningsforordning

Den 1. november 2013 blev dækmærkning obligatorisk for de fleste personbil-, varevogns- og lastbilsdæk produceret efter 30. juni 2012 og solgt i EU.

Disse etiketter er blevet introduceret for at forbedre dækkenes sikkerhed og miljømæssige ydeevne og for at hjælpe forbrugere med at træffe valg på et solidt vidensgrundlag.

Dæk har nu etiketter, der viser klassifikationer for rullemodstand, vådgreb og ekstern støj.

Dækproducenter er forpligtet til at oplyse denne etiketinformation på deres websteder og i deres produktinformation.

Dækforhandlere skal også vise klassificeringsoplysningerne fra etiketten, før kunderne vælger et dæk, samt på deres faktura.

Etiketterne bruger de velkendte farvekodeklasser, som vi også ser på hvidevarer og biler. Som i eksemplet til venstre.

Nedenfor gives en forklaring på de tre kategorier, der udgør etiketten.

 

 

 

 


Karakteren til venstre på etiketten indikerer rullemodstand.

Karakteren går fra "A", som er den højeste til "G", som er den laveste. EU har besluttet, at klasse "D" skal være en tom kategori. Dette betyder, at hvis et dæk ikke kvalificerer sig til en "C"-klassificering i rullemodstand, vil det blive klassificeret med et "E"

Rullemodstand er et mål for et dæks miljømæssige ydeevne. Jo højere karakter, jo lavere rullemodstand. Rullemodstand er den kraft, der kræves for at blive overgået af motoren i et køretøj for at bevæge dækket. Kort sagt betyder en lavere rullemodstand, at dækket bruger mindre energi til at køre en bestemt afstand.

En lav rullemodstand kan også medføre en forbedret brændstoføkonomi.

 


Karakteren til højre på etiketten indikerer rullemodstand.
Vådgreb måles ved hjælp af en standardtest. Som med rullemodstand - jo højere klassificering, jo bedre klarer dækket sig i testen.

Vådgreb-testen er designet til at give sammenlignelige resultater mellem dæk. Dette er meget vanskeligt at opnå, da friktionen på testoverfladen og omgivelsestemperaturen i høj grad vil påvirke målingerne.

Testprocessen tager højde for disse faktorer, så de observerede resultater skal indgå i en beregning, der bruger koefficienter for overfladefriktion og temperatur. Derudover er testbetingelserne for vinter- og sommerdæk også forskellige.

Ligesom med klassificeringen af rullemodstand er der ingen klasse "D". Et dæk, der ligger lige under "C", klassificeres som et "E" i vådgreb. Derudover er der ingen "G"-klasse for vådgreb. Den laveste karakter for vådgreb er "F"


Karakteren i bunden af etiketten indikerer dækkets ydre støj.

Ekstern støj vises på to forskellige måder på etiketten. For det første med det specifikke støjniveau målt i decibel.

Da det ikke kan forventes, at forbrugere umiddelbart ved, hvad der er et rimeligt støjniveau for en bestemt dækstørrelse, er der en simpel grafisk figur, der viser enten 1, 2 eller 3 "lydbølger". Disse lydbølger er illustreret som buede sorte streger, der øges i størrelse, når støjniveauet stiger.

Et dæk, der viser 1 "lydbølge" har den laveste kvalitet for støj for dets størrelse. To "lydbølger" betyder en mellemklasse, mens tre "lydbølger" betyder, at dækket er i den støjende klasse i forhold til dets størrelse.

Du skal være opmærksom på, at jo bredere dækket er, desto mere vil det støje. Derfor varierer lydbølgeklassificeringerne efter dækkets sektionsbredde. For eksempel kan et meget bredt dæk, der har et støjniveau på 70 decibel, have en lav "lydbølge"-kvalitet. Imidlertid ville et smalt dæk med det samme 70 decibel støjniveau være i den højeste "lydbølge"-klasse.