Søg
Dæksøgemaskine Forhandlersøgning

Kørselstips

Hvad skal du gøre, hvis du er gået i stå

Når køretøjet sidder fast i is, sne, mudder eller vådt græs, skal køretøjet vippes forsigtigt frem og tilbage ved gentagne gange at skifte gearvælgeren fra fremad til bak. Dette skal gøres med så lidt dækspinning som muligt. Kraften forårsaget af et hurtigt roterende dæk kan forårsage en eksplosion ved bogstaveligt talt at rive dækket fra hinanden. Nogle køretøjer er i stand til at bringe et dæk til dette svigtende punkt på så lidt som fem sekunder


Brug af sit reservedæk

Mange nyere køretøjer er udstyret med et midlertidigt reservehjul. Disse dæk er normalt meget mindre end de andre dæk på din bil. Det er vigtigt at forstå, at disse reservedæk har langt flere begrænsninger end et typisk dæk, inklusive hastighed og anbefalet køreafstand. Nogle reservedæk kræver endda brug af en særlig cylinder til at pumpe dækket op.

Du skal gøre dig bekendt med reservehjulet ved at læse brugermanualen og reservepladen. Husk også at kontrollere reservehjulets lufttryk ofte.


Aquaplaning

Tre hovedfaktorer bidrager til tab af trækkraft på våde veje, kendt som aquaplaning:

Køretøjets hastighed. Når hastigheden øges, reduceres den våde trækkraft betydeligt.

Vanddybde. Jo dybere vandet er, jo hurtigere mister du trækkraft, selvom selv tynde vandlag kan forårsage et tab af trækkraft, selv ved lave hastigheder.

Slidbanens dybde. Når dine dæk bliver slidt, reduceres deres evne til at modstå aquaplaning.

Da aquaplaning kan resultere i et fuldstændigt tab af trækkraft og køretøjskontrol, skal du altid reducere hastigheden af hensyn til trafikken omkring dig.


Kørsel på is og sne

Helårsdæk er designet til at give et højere niveau af sne-trækkraft end alle ikke-sæsondæk. Dine dæk kan være helårsdæk, hvis du finder bogstaverne "M+S" præget ind i sidevæggen nær vulsten. Disse bogstaver betyder "Mudder og sne." På grund af forskelle mellem amerikanske og europæiske regler skal du dog, hvis du har brug for helårsdæk, altid tjekke med din dækforhandler, om de dæk, du har valgt, er egnede. Du skal ikke stole på "M+S"-mærkningen alene.

Selv de bedste helårsdæk giver ikke acceptabel trækkraft, hvis du kører for hurtigt under sne-/isforhold. Du skal pårgene mindst 12 gange længere bremselængde på vinterveje.

Montering af vinterdæk anbefales kraftigt, når temperaturerne er under 7 grader. Vinterdæk tilbyder markant forbedret bremsning og trækkraft i forhold til sommer- og helårsdæk. På grund af dette er deres tilpasning obligatorisk i nogle lande. Selv når montering er valgfri, er sikkerhedsfordelene imidlertid overvældende under alle forhold, når temperaturen er under 7 grader. Ved denne temperatur giver vinterdæk bedre vejgreb og trækkraft på tørre og våde veje samt under sne- og isforhold.


For sikker vinterkørsel

Montér vinterdæk.

Reducer hastigheden. Selv gode vejforhold kan blive dårligere.

Forøg din stopafstand - mindst 12 gange længere end på tørre veje. Du har muligvis ikke altid brug for så stor afstand, men når du gør det, vil du være glad for, at du satsede sikkert.

Kontroller dine dæks tilstand. Slidte dæk giver mindre vejgreb